Monday, July 29, 2013

Resepi Ayam Percik Terengganu yang simple!!

As salam..

Dari hari tu lagi kata nak share resepi ayam percik kan? haaa..baru hari ni teringat nak share..Sebenarnya resepi ayam percik ni aku dapat dari mak aku..so, kiranya ni ayam percik terengganu la ek..tersangatlah simple..aku ni mmg suka masak yg simple2 jer..haha..

Meh nak share resepi

Ayam percik Terengganu

Bahan-Bahan (untuk perap ayam - 5@6 ketul)

1. Bawang merah - 2 biji
2. Ketumbar - 1 sudu kecil
3. Jintan manis - 1 sudu kecil
4. Halia- 1/2 inchi
5. Serai - 1 batang
6. Letak madu sikit

Bahan-bahan (utk kuah percik)

1. Bawang merah - 3 biji
2. Halia - 1/2 inchi
3. Asam keping - 1 keping
4. Cili boh - kalau nak kuah merah..kalau nak kuah putih jgn buh..
5. Santan pekat - satu cawan
6. Serai
7. Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara masak

1. Tumbuk@kisar semua bahan-bahan utk perap ayam..then, lumur pada ayam..perap sekurang2nya 
setengah jam.
2. Masak kuah percik ngan didihkan santan. Pastu 
masukkan bawang merah dan halia yang dah ditumbuk atau kisar.
3. Masukkan cili boh, serai dan asam keping.
4. Masukkan garam dan gula. Kacau hingga pekat.
5. Lepas setgh jam, boleh bakar ayam yg diperap tadi.
6. Siap bakar letak kuah percik tadi atas ayam.
7. SIAP!!

Ayam percik simple tapi sedap..hihi..

Ayam yg dah diperap..

Merasmikan pemanggang ajaib!!

p/s : en.hubby kata sedap!! boleh buat berniaga kat Pasar ramadhan katanya..haha..


11 comments:

  1. jeles ngan pemanggang ajaib.. hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila la jeles..haha..

      tak dpt ke mase promosi aritu??

      Delete
  2. sama lah.. resepi suka yang simple2 ajer.. hehe..
    jeles jugak ngan pemanggang ajaib tu. nak beli tak terbeli2.. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..sgt mudah tau kalau ade pemanggang ajaib ni..beli lama dah kita pon tapi baru keluarkan..haha..

      Delete
  3. mmg resepi ganu ke kak?? he3 sedap tu ayam percik =) jual la kak..nti bgthu bazar ganu kt mn..boleh sy dtg beli he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..akak duk kedah la faiz..nak jual kat ghanu cemane..:p

      Delete
  4. Kalau hubby dah kata sedap...memang sedaplah tu.. :)
    Cerah kuahnye! Ooo...itu resepi trengganu rupanye

    ReplyDelete
  5. weee sedap! nt kite nk terai
    kite pon selalu pakai pemanggang ajaib tu
    keje memasak esp panggang memanggang jd senang kannn

    ReplyDelete
    Replies
    1. sila la terai awak..hihi..

      resepi yang paling mudah kita share tu..haha..

      Delete
  6. Pehh guna pemanggang ajaib tuuu. Hehe.

    ReplyDelete
  7. pemanggang ajaib tu boleh bertukar x?... atau bleh mintak mcm2... huhu

    ReplyDelete

Feel free to comment or suggest..TQ :)