Thursday, September 26, 2013

Dah tahap kronik..

As salam..

Korang pernah lalui situasi macam ni tak?

Situasi 1

Masuk bilik tak tahu nak buat apa..sedangkan sebelum tu ade jer tujuan nak buat..pastu terpaksa recall balik apa sebab masuk bilik..kadang2 tu sampai terpaksa keluar bilik dan undur balik ke tempat asal yg kita ingat..pastu sampai sudah duk recall apa tujuan masuk bilik tadi..hihi..

Situasi 2

Terus lupa apa yang dah kita sampaikan kat dia..siap boleh tanya lagi.."saya cakap apa ek tadi? " sedangkan baru jer berborak tak sampai 5 minit..pastu sakit otak duk recall balik apa yang kita baru jer ucapkan..

Situasi 3

Pegi kedai beli menda lain sedangkan sebelum pegi nak beli menda lain..balik umah baru ingat yg sebenarnya pegi kedai nak beli barang yg itu..contoh, nak pegi kedai beli telur..pastu bila sampai kedai terus lupa..nampak tepung gandum pi beli tepung..bila dah balik umah baru teringat sebenarnya kita nak beli tepung..haha,..

Situasi 4

Lupa letak kunci umah or kunci keta kat mana sedangkan baru jer letak terus lupa dah..selalunya jadi bile nak keluar umah..dah amik kunci pastu tertinggal barang...masuk balik dalam umah..amik barang tertinggal..then bila nak kuar lupa dah kunci umah letak mana..haha

Korang pernah tak alami situasi kat atas tu? aku boleh dikatakan selalu jadi camtu..biasanya tang bercakap tu..kalau ngan en hubby selalu kena marah ngan dia sbb aku asyik lupa apa yang aku dah cakap..kroniknya tahap kelupaan aku ni..haisshhh..umo baru masuk 3 series jer ni..tapi tahap lupa mengalahkan orang tua..aku selalu buat alasan sebab aku dah tiga kali bersalin..so, banyak dah urat saraf yang putus..hahahaha..(boleh diterima ke alasan ni..:p)

Kadang2 situasi no 1 pon jadi jgk..terpaksa la pegi balik ke tempat yg kita ingat tu..pastu jenuh pikir apa yg kita nak buat sebenarnya..lagi2 kalau tengah borak ngan en hubby..mmg akan lupa..pastu siap tanya dia "kenapa saya masuk bilik ek?" haha..mana la dia nak tau aku nak buat apa..pastu mula la main teka2..last2 pi buat menda lain dulu..tiba2 jer jerit baru teringat tujuan asal masuk bilik..hahahaha..gila ke ni?

Situasi 3 aku pernah alami jugak..kadang2 pegi sorang2 ke kedai pon aku boleh buat lupa nak beli apa..risau plak takut2 nyanyuk awal plak..huhu..nak kena makan gingko biloba la jawabnya aku ni..huhu..

Situasi 4 tu selalunya en hubby aku yg jadi..last2 aku jadi penyelamatnya..cewaahh..haha..


p/s : bila Allah nak buat kita lupa..dalam sekelip mata dia boleh buat kita lupa..kan? Allahuakbar...

22 comments:

  1. Memang kakak pun kena penyakit ini juga. Sebab itu kakak selalu pesan anak-anak jgn tukar tempat yg biasa.

    Alah... semalam baru kakak terkekeh-kekeh dgn Mak Zah didapur pasal lula-lupa inilah. Buka fridge nak ambil bawang, tetiba abang balik tegur masak apa dah boleh jadi lupa tutup terus fridge. Dah patah balik sebab sebenarnya nak ambil bawang boleh tutup fridge...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..selalu jugak jadi camtu..bukak peti ais dah lupa nak amik ape..

      Delete
  2. Hoho..sya slalu cari inhaler vick tu..rupa2nya dah melekat kat idung..wuu..apa punya pelupa da...:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...padahal ade kat hidung dah ek..:p

      Delete
  3. penah gak alami gini
    kunci keta dh kt tangan pon kdg tak ingat..duk sebok godek2 lam henbag adoii laaa
    byk urat putuih la kot hahahaha
    cik bos kita suka kata gitu, dpt2 kita yg nk beranak gamai ni
    jd bahan die je le

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..kita pon pernah jadi camtu..en hubby bengkek jerk..haha..

      Delete
  4. hahaha..... kelakar, maklumlah dah tua macam mama ni, tak larik dari semua tu... hihi

    ReplyDelete
  5. samalah ngn dik an ni pun...selalu macam gitu..lupa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hhihih..dik an muda2 lagi dah jadi camtu..

      Delete
  6. he3 bahaya la kak =) dah la akak ni muda lg..sbar jelh..xpe kak..kena bykkn makan kurma dan kismis..inshaa'Allah kuat ingtan..xpun ambil madu

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la..nak kena byk makan kurma ngan kismis kan...haisshh..

      Delete
  7. tergelak deqla baca.. smua situasi penah alami..

    1. pegi satu tmpt tu x ingt nak buat apa/amek apa
    2. mmg kerap jugak ni..nk ckp.. tp lps tu lupa plak..siap ckp ke dia.. nnti la ingt blk aku bgtau..haha
    3. kdg2 tu deqla pegi kedai mesti terlupa nak beli sesuatu barang tu.. haha
    4. biasanya kunci rumah.. mmg pelupa sungguh letak mana.. bkn skali..byk kali jadi..haha.. incek hubby siap bebel2 lagi... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi...deqla ni muda2 lagi dah pelupa..:p

      Delete
    2. bkn pelupa la... tp TERlupa... hahaha.. lain tu..... ;p

      Delete
  8. hahahaha selalu je kak.haih knp lah kita ni kan.otak dh x leh nk pick up~ hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. itula..en hubby kata lambat pick up..haha..

      Delete
  9. Tidak kira tua atau muda, tapi tua lebih teruk le... Ada masanya fikiran kita bagaikan terganggu, daya ingatan bagaikan hilang. Selalu terkena bila nak masukkan no pin atau password...Tiba2 blank!

    ReplyDelete
  10. selalu jer akak..arini abg saya..lupe letak kunci grill rumah kt mane..dah puas cari x jumpe..nasib baik ade kunci spare..kalau x hurmm..xpergi kerja jawabnya. salam perkenalan dari saya :) senang2 tuh singgah sini arepnakbebel ok :) hehe.

    ReplyDelete
  11. kak pernah nak masak, lupa letak bawang yang siap dihiris..dok gigih cari sampai kesudah terpaksa kupas baru dan hiris semula. adoii...jumpanya bila tau..esok pagi, tertutup bekas plastik. sebenarnya bukan apa, waktu kita letak sesuatu atau bercakap tentang sesuatu tu otak kita dalam masa yang sama dok fikir benda lain. tu yg kadangkala kita macam lost.

    ReplyDelete

Feel free to comment or suggest..TQ :)