Tuesday, September 24, 2013

Ayun Oh Ayun!

As salam..

Ayun sekarang dah pandai susun ayat panjang2..tapi cakap tetap terabo..haha..

Antara perkataan pelik yang dia selalu pakai..

1. Ngantuiikk..- mengantuk
2. Kasuiitt - Kasut
3. Tuwi - TV
4. Nanti jumpa - nanti jumpa lagi
5. Nak ikutt - Nak dukung
6. Bellakk - Berak
7. Santikk - Cantik
8. Suaqq - Seluaqq
9. Demon - Doremon
10. Akem - Angry bird
11. Supaidomen - Spiderman
12. Batomen - Batman
13. Kisiann..- Kesian
14. ada lagi..tapi aku dah lupa..

Suka denga bila ayun bercakap..sebab suara dia lembut dan comel..selalu kena ejek ngan abah dia..hihi..

Sekarang ni pon ayun dah nampak skill mengajar dia..pening mak bapak dia..haha..

Situation 1 - Mee goreng

Mase bukak puasa kat umah MIL..mak mertua aku masakkan mee goreng..ayun ni mmg hantu mee goreng..pantang nampak mee..dia mmg sgt2 suka makan mee goreng..so, ptg tu mak mertua aku bahagi la sorang sikit mee goreng tu..maklum la cucu ramai..haha..dapat la makan sorang sikit..boleh tambah pon sekali jer..tapi itu pon tak cukup lagi bagi ayun...mee goreng dah habis..

Ayun : nak mee 

Aku : Mee dah habis..

Ayun : nak mee..

Aku : dah habis yunn..ayun makan nasi nak?

Ayun : nak mee..

Aku : Dah habis sayang..nanti atuk goreng lain k..

Ayun : nak mee..

Aku : Dah habis..(sambil tunjuk bekas mee goreng tadi..) ayun makan yang lain k..tengok tu..sedap..(sambil tunjuk kuih2 lain..ngan lauk2 lain...)

Ayun : Geleng kepala..nak mee..

Aku : Ok2..nanti atuk masak lain..bagi atuk makan dulu..sian atuk nak bukak pose..sat gi atuk masak lain k..

Ayun : nak mee..

Sampai sudah dia duk mintak mee goreng tu..hahahaha...

Situation 2 - Parking Lot

En hubby aku pegi amik keta dulu kat parking..aku jalan kemudian ngan anak2..elok sampai kat tempat parking keta..keta dah terkeluar sikit dari petak parking..abah dia dah undur siap2..

Ayun : tamau2..sambil nangis2..

Aku : Jom laa naik..

Ayun : Abah pusing dulu..(dia nak abah dia masuk balik lam petak parking..dia nak naik keta pastu baru boleh keluar dari petak parking tu..)

Aku : Allaaa..jom la naik..abah nak cepat tu...

Ayun : tamau2!! pusing balikk..nangis2 dah..(sambil tunjuk isyarat suh undur balik..)

Aku : oklah2..Sayang kena masuk balik..dia nak masuk dari awal..

Terpaksa la en hubby aku masuk balik dalam petak parking..then baru ayun naik keta..hahahaha..nampak tak di situ dia sedang mengajar mak bapak dia..hoho..

Situation 3 - Bagi salam masuk umah..

Ayun, kak leesya dan abah dia baru balik..aku dalam umah..Ayun ngan leesya suka berebut nak bagi salam..kalau aku bukak pintu lepas leesya bagi salam mesti ayun nangis2..tak aci katanya sbb bukan dia yang bagi salam..sampai sudah nangis nak suh tutup pintu balik..dia nak aku bukak pintu lepas dia yang bagi salam..so, terpaksa la kami berlakon balik konon2 dia yang bagi salam..tutup pintu balik..tunggu ayun bagi salam..jawab salam baru boleh bukak pintu..

Ayun bagi salam : Assalalekom..(bagi salam pon tak betuii..selalu kakak dia marah kat dia..haha)

Sampai macam tu kami kena berlakon..

Pastu bila dah masuk umah tak boleh bukak lampu lagi selagi semua orang tak masuk..kalau balik malam la..kalau kita bukak lampu awal2..bising la dia suruh tutup lampu..biar semua orang ade baru boleh bukak lampu..kadang2 marah jugak aku ngan dia..ntah ikut perangai sape la macam tu..haha..

Kadang2 aku buat tak tahu jugak ngan perangai ayun ni..malas nak layan..mmg sampai sudah dia akan nangis..bila dia kata yang itu..yang itu jugak la..kadang2 abah dia pakai trick jugak..letih betul ngan ayun ni..ade sape2 boleh suggest tak cemane nak handle si comel ayun ni...



17 comments:

  1. hahaha.. pekat sungguh loghat kedah dia... eh kedah ke penang ni? haha..lawak la tang mintak mee tu... mcm2 hal ayun... nama dah la sama mcm nama kakak deqla.. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..itu bukan loghat kedah or penang..itu loghat perlis..ntah dari mane dia blaja loghat tu tak tahu la..haha..

      Delete
  2. ermm... tak reti nak suggest sebab anak saya yang no 2 pun sama jugak tapi sebab dia dah 6 tahun maka kami tak layan sangat...bior dia letih sendiri.. kesian kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti dah besar tak tahu la cemane..harap2 takde la jadi camtu lagi..huhu..

      Delete
  3. kikiki.. mesti comel je bila dengar.. siap ada tambahan lagi tu.. hikk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. itula chic na...mmg comel suara dia kalau denga..haha..

      Delete
  4. walaupun dia nmpak mcm byk karenah tp terserlah kecerdikkan si ayun tu. moga dia jafi ank yg solehah.....


    www.jaakechik.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori jaa..dia bukan gegurl..so anak soleh..bukan solehah..kak leesya yg patutnya anak solehah..hihi..

      Delete
  5. Aww, she's so adorable! Kerenah banyak, tapi sebagai ibu bapa mesti seronok tengok gelagat anak-anak mereka macam tu. Di tempat kerja, asyik teringat pada anak dan tak sabar sangat nak balik rumah untuk menghabiskan masa bersama mereka. Okay, nak kahwin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori nisa..not she but he..:)
      he is a boy..but his name like gegurl..ayun..full name amirul zafran..dia pelat so jadi ayun..haha..

      cepat2 kawen juga nisa..:)

      Delete
  6. batomen? jepun ke? hahaha...

    perangai persistence tu sebijik cam damia.. kalau dia kata nak tu sampai sudah dia nak.. da besar sikit ni ok lagi la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..ntah dari mane dia belajar tu aku tak tahu..maybe pengaruh cite kamen rider..hahaha..

      dah besar sikit ni pon tetap camtu..tak tahu nak handle cemane ni..huhu..

      Delete
  7. takperlah..layankan ajalah si ayun. jadi penghibur bukan saja mak ayah dia, tapi kak anim juga, heee.. kalau dah besar buat gitu, memang nak kena marah. masa kecik ni, cute aja..

    ReplyDelete

Feel free to comment or suggest..TQ :)