Tuesday, June 18, 2013

Bila si kecil demam..

As salam..

Hari ni aku on leave..sebab? sebab adik ammar demam..mula2 tu ingatkan nak amik halfday jer..tapi lepas balik klinik rasa berat plak nak pi keje..tinggalkan adik ammar..last2 amik fullday terus..bos ok aje..:)

Semalam lepas balik keje pegi amik adik ammar umah pengasuh..pengasuh kata dia tak bape sihat..panas skit badan..rasa2 badan dia..a ah la..panas skit..tapi tgk dia ceria jer..balik umah aku still tak bagi ubat demam sebab badan tak panas sangat..basahkan kepala dia skit..pastu direct feeding dia..dia minum susu cam biasa..lega tgk dia minum tanpa merengek2..

Malam tadi tido aku terganggu skit sebab adik ammar nangis tetiba..kuat plak tu..maybe sebab tak selesa kot..menangis sampai meraung2 macam kena pukul..takut aku..mula2 tepuk2 belakang dia..dia nangis jugak..kasi minum susu dia tolak jugak..aku angkat dia berdiri tiba2 muntah..aduhh..habis katil plak..agaknya perut tak selesa kot..ataupon badan panas sangat..aku bangun bukak baju dia..basahkan kepala dia skit..letak kat abah dia sementara aku amik baju lain..adik ammar duk merengek2..lepas pakaikan baju aku susukan dia..Alhamdulillah..dia tidur balik..takde merengek2 dah..aku rasa perut dia masuk angin..tu yang nangis2 tak benti..huhu..sian anak mama..

Hari ni demam dah kebah skit..aku tak kasi ubat pon sebab mase pegi klinik tu suhu demam dia dah turun..cuma suam2 kuku..37 darjah..doktor pon pesan tayah kasi ubat lagi..kalau suhu tinggi sangat baru kasi ubat..petua aku senang je kalau anak2 demam..kasi minum air oren vitamin c banyak2..ni pon dah cergas macam tak demam..main sana sini..sampai terhantuk meja..sepahkan barang tayah cite la..memang keje dia..haha..

Sebenarnya ni baru kali kedua adik ammar demam sepanjang 10 bulan..first time demam mase adik ammar kena virus coxsackie...aku pernah tulis entry pasal tu..KLIK SINI..tapi demam kali ni rasanya tak teruk sangat sebab adik ammar still lagi ada selera makan..main pon tak benti..rasanya demam bukan sebab ape pon..sebab nak boleh jalan ni..tengok dah langkah 2,3 langkah dah..dia saje meringankan badan nak jalan la tu..boleh main gelak2 ngan kakak abg kira ok lagi la tu..Alhamdulillah..:)

demam2 pon boleh main sampai terhantuk meja..

bengkak skit kat dahi kesan terhantuk meja..lahai anak...

29 comments:

  1. get well soon sayang...semoga cepat sembuh yer...aunty doakan...

    ReplyDelete
  2. budak nak dapat kaki memang buahss.. macam damia la dulu..takpe.. demam tu tanda badan sihat.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi...tu la..boleh berjalan nanti tak tahu la buahss nye cemane..

      Delete
  3. alahai.. kesiannya dia. cpt sembuh ye..

    ReplyDelete
  4. semoga ammar cepat sembuh ye,sayang...agaknya demam nak boleh berjalan kot :))

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer betul..tepat sekali..dah boleh jalan sampai 10 langkah..haha

      Delete
  5. demam nak dpt akal kate org2 tua.. hehehe. cepat sehat ye adik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..dapat akal ape plak ni..pening mama dia..

      Delete
  6. alahaii siannya.. sampai terhantuk mekja dlm tgh2 demam tu yer...

    *umah saya dekat jln anggerik... emmm dr umah saya tu, kalau naik kete ke amanjaya mall, sekejap je... xjauh pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..tu la..main tak benti..tak gaya mcm demam dah..huhu..

      #ooo..hari2 boleh shopping kt amanjaya mall la ek..nanti kalau kita ke sana boleh jumpa2..hihi..(nk tuntut ilmu cemane nak lariskan blog ni..haha)

      Delete
    2. hikhik..window shopping takpe..:)
      blog laris la tu dpt habuan dari nuffnang..hehe..

      saya duk bandar baharu..tapi selalu pegi parit buntar sebab dekat..tapi tak tahu lagi jalan2 kat parit buntar sebab baru pindah..huhu..
      dpn sek cina? err..nak kena tanya en.hubby dulu la..tak tahu jalan..haha..

      Delete
    3. saya pun xtau sgt gak dekat parit buntar tu.. hihii

      *eh, kira umah awk dekat la dgn parit buntar kan.. kalau camtu, saya nak ajak awk dtg kenduri adik ipar saya pada 30/6 (ahad) dekat dewan parit buntar inn... :-)

      kalau nak dtg gtau la ek... :-)

      Delete
    4. a ah..rumah kita dekat la ngan parit buntar..

      alaa..ina..30hb 6 tu saya balik kampung la..mak mertua ajak balik kampung..sori sangat2 tak dpt hadir kenduri..mmg teringin tapi keadaan tak mengizinkan..sori yer..anyway thanks sebab sudi jemput kita..:)

      Delete
  7. ala siannye.. memang merisaukan kalau anak demam..moga cepat sembuh

    erm.. samalah dengan anak2 saya, sampai orang tak caye diorang demam lasak sangat :P

    ReplyDelete
  8. Bila demam nak hantar rumah pengasuh hati pun tak senang kan. Baik cuti puas hati jaga sendiri ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kak zakie..
      lebih baik jaga sendiri..risau..

      Delete
  9. alalala siyannye dia
    demam nak besar nih

    ReplyDelete
  10. Demam2 pun masih lasak..he he..moga cepat sembuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la psl..demam2 pon tak duk diam..pening mama dia..

      Delete
  11. assalam,

    baby kalu demam sikit2 tu biasalah..tapi kalu dah panas sangat jangan pakai baju tebal2.. bagi ubat demam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..

      tu la..kalau panas sangat memang akan bagi ubat..tapi kalau biasa2 kasi air bagi lebih dan bagi rehat lebih..:)

      Delete

Feel free to comment or suggest..TQ :)