Thursday, June 27, 2013

Dugaan di kala keseorangan..

As salam..

Fuhhh...rasa lega dah skit malam ni..adik ammar dah tido..amirul pon dah tido...tinggal leesya jer yg tak tido lagi...sebenarnya hari ni aku sangat penat dan letih..en.hubby takde pegi kursus sejak semalam lagi..pagi tadi kul 5 terjaga adik ammar nangis..pegang2 dahi dia..Ya Allah...panasnya!! tak pernah lagi adik ammar demam sampai panas camtu..

Aku cpt2 bgn angkat dia..bawak pegi sinki..lap kepala dia ngan air..adik ammar muntah..nangis2..Ya Allah..aku blur dah tak tahu nak buat apa...sorang2..biasanya ade en.hubby yang tlg sama..aku cuba susukan adik ammar...dia nangis2..tamau minum..huhu..aku pon jadi nak nangis gak tgk dia nangis2..dukung dia sambil gosok belakang dia..benti gosok dia nangis..terpaksa la aku gosok sampai penat tangan2..huhu...ape saje demimu nakk..

Lama duk dukung tu aku tgk jam dah dkt kul 6..aku call hubby..hubby mamai2 jawab call aku..terkejut dia denga adik ammar demam..dia suh bawak pegi hospital..tapi aku tak tahu hospital parit buntar..(baru pindah..so, tak bape familiar lagi jalan area sini..) so, hubby suh aku bawak pegi klinik jer..klinik depan umah jer pon..tapi duk pikir2 klinik bukak kul 8 pagi..adik ammar demam panas sgt ni..Ya Allah..ape perlu aku buat ni?? buntu dah..nangis sorang2..huhu..

Last2 aku msg kawan aku..dia duk satu taman..kami keja sekali..tanya dia hospital kat mane..dia tak reply..aduhh..tak bgn lagi agaknya...tgn aku dah mula lenguh dukung adik ammar..cuba letak dia..aduuhhh...dia nangis tamau duduk bawah..terpaksa aku dukung lagi walaupon tgn rasa cam nak tercabut dah..lam kul 6.30 camtu..kawan aku reply..dia kata dia tahu...aku ajak dia dtg umah kejap..lam kul 7 camtu dia sampai umah..

Mintak tlg dia tgkkan adik ammar kejap..aku pegi mandi..sudah mandi terus kami keluar ke hospital..dia tunjukkan jalan..sampai hospital dia balik sebab dia nak pegi keje plak..thanks kawan!! hanya Allah yang mampu balas jasa baik kamu!! aku cpt2 ke kecemasan..bgtau nurse yg ade situ kata anak demam..nurse check suhu 39..dia masukkan ubat buntut..then, suh aku mandikan adik ammar..aku cakap adik ammar dah mandi..dia suh mandikan lagi..nak turunkan suhu dgn cpt..waktu tu doktor takde..nurse call doktor then, dtg kat aku ckp.." kita dah masukkan ubat demam kat dia..setiap 15 min awak mandikan dia..kita monitor suhu dia.kalau dalam sejam suhu tak turun juga..jumpa pakar..kalau pakar kata admit..kena admit wad yer..tayah pakaikan baju dia dulu takpe..balut ngan towel jer..nanti nak mandikan lagi.."

Kali kedua mandikan dia..suhu dah turun ke 38.6..huhu...sian adik ammar..sampai menggigil terpaksa mandi air sejuk..tiba2 baru aku teringat lagi dua orang anak aku yg tido kat umah..risau plak kat diaorg..nanti bangun takde sape kat umah plak..dah la tadi tak sempat nak bancuh air ke ape..keluar camtu jer..call kawan aku tadi..tanya dia dah  bertolak ke tmpt keje blom..dia cakap masuk lmbt skit arini..aku mintak tlg belikan roti utk leesya dan mirul..harap2 diaorg tak bgn lagi..biasanya bgn lmbt budak berdua tu..

Dalam kul 8.30 camtu aku dah mula lapar..aduhhh..baru teringat yg aku tak makan ape pon sejak keluar tadi..sakit perut mula menyerang..aduhhh...demam adik ammar masih lagi tinggi..nak bwk keluar pon kesian kat dia..tahan jela dulu..huhu..

Dalam kul 9 lebih camtu dtg doktor pakar..dia check suhu adik ammar..turun sampai 37..mase tu aku tak ingat dah kali ke berapa aku mandikan dia..doktor bagi ubat demam dan antibiotik..dia pesan blk nanti jgn lupa mandikan dia lagi..pastu bagi makan ubat demam walaupon suhu dah turun..so, adik ammar tak payah admit..Alhamdulillah..lega rasanya..aku cpt2 ke farmasi..amik ubat then, terus balik..otw balik umah tu aku singgah klinik panel..mintak ubat sakit kepala..dapat mc aku hari ni..mintak tlg doktor tu check suhu adik ammar..suhu dia dah turun sampai 36 dah...Alhamdulillah..Alhamdulillah..

Balik umah jer terus adik ammar tido..penat agaknya dia dari kul 5 bgn pastu tak tido2..kesian dia..get well soon dear...

cepat2 sembuh yer nak...
p/s : aku pon tertido sama...zzZZzzz...



20 comments:

  1. akak sediakan coolfever kat rumah...kut2 anak demam malam2...suami takde...pastu kena ada termometer utk pantau suhu badan anak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..anak2 tak suke letak coolfever kat dahi time demam..kalu letak jer mesti buang..tu yg tak pernah beli..huhu...termometer yg beli aritu pon dah rosak..

      Delete
  2. Kakak rasa ubat bontot kena sentiasa ada dirumah simpan difridge tempat beku. Kalau anak demam panas tinggi sangat senang sikit apa lagi suami selalu outstation.

    Moga terus sembuhlah adik ammar ye... kesian mama dah letih dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ubat buntut memang duk ade lam peti ais..malam tu memang dah letak kt adik ammar..pastu pagi tu biasalah mamai2..blur..tak tahu nak buat apa..

      Alhamdulillah kak zakie..hari ni dah kurang demam dia..mama tambah letih plak sebab jangkit kat akak dia plak..huhu

      Delete
  3. alahai kesiannya.. lepas ni, akak spare coolfever.. kalau terasa panas sikit2 tu, cepat2 letak kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..mmg kesian..tapi anak2 tak suke letak coolfever..nanti diaorg buang camtu jer..

      Delete
  4. alhamdulillah ok dah.. kesian ammar.. demam kerinduan agaknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah la zai..tak lega2 dari hari tu..jaga kat umah ok..amik dari umah pengasuh terus demam..haha..

      Delete
  5. bila time suami xde lah dugaan dtg kan.tp xpe.tu buatkan kita kuat! bila anak tido.harus lah zzzzzzzzzzzzz skali.hehehe

    ReplyDelete
  6. tq mama kaori follow blog dik an :)
    blog mama pun cantik juga..
    salam perkenalan ye :)

    ReplyDelete
  7. alhamdulilah, ALLAH permudahkan walau suami tiada di rumah. baek kawan tu.
    mmg ubat montot kena standby. insyallah ubat tu boleh cool down kan suhu cepat + coolfever sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..Terima kasih kat dia..
      ubat buntut memang selalu ade..cuma coolfever je tak pernah beli

      Delete
  8. semoga anak kaori cepat sembuh...mumme pun selalu kena tinggal...faham sgt situasi mcm ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..sape2 yg selalu kena tinggal je faham situasi ni..

      Delete
  9. aduiihaii kasihannya adik ammar
    alhamdulillah dah sembuh
    take care yek

    ReplyDelete
  10. ciannya ammar....mandikan selalu.dulu masa eca jaga baby adam pun selalu demam gk..dgn eca skali kena..mandikan dia kerap,xbgi pakai baju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu...memang mandikan dia kerap..sampai menggigil dah dia..seb baik tak nangis sbb dia mmg suka main air..haha...

      Delete

Feel free to comment or suggest..TQ :)