Saturday, June 15, 2013

Allah menguji kesabaran aku..

As salam..

Balik keje petang semalam aku terus pegi amik amirul ngan ammar kat umah pengasuh..biasanya aku amik diaorg lambat jugak..lam kul 7 lebih baru amik...tapi semlm nape ntah tiba2 jer rasa nak amik diaorg terus..padahal mase tu baru kul 6.15 lbh kurang..tak sabar nak jumpa kot..lagi2 bila ingat esok cuti..boleh duk ngan anak2..

Sampai2 jer umah pengasuh..bukak pintu keta amirul dah tercegat depan pintu umah..tgk2 rambut dia..pengasuh potong lagi rambut dia.."potong lagi rambut.." kata aku lam hati..pegi amik dia depan pintu..tgk2 dari dekat.."Ya Allah..ape dah jadi ngan rambut ayun ni.." kata aku lagi lam hati..tapi yang keluar dari mulut lain.. " potong lagi rambut dia?" 

Aku dah buat muka kecewa..tak sanggup lagi nak bercakap ngan pengasuh..bayangkan dia boleh potong rambut ayun tanpa mintak kebenaran kami dulu..kalau potong rambut cantik takpela..ni dah jadi macam anak siam..Ya Allah..amik je ayun aku terus bawak dia masuk keta..lam hati jgn kata la aku sgt marah..sebab ni bukan kali pertama dia buat..ini adalah kali kedua dah dia potong rambut ayun sepanjang baru 3 bulan dia mengasuh anak2 kami..kali pertama dulu aku tak marah sgt..sebab alasan dia rambut panjang dan amirul panas..ok la..fine..aku terima..tapi kali ni memang betul2 aku marah sebab rambut amirul tak panjang pon lagi..dia dah potong..dah la potong tak cantik..sakitnya hati aku..

Aku tak cakap ape dah..senyap..hubby jer masuk lam umah dia amik adik ammar lam buaian..aku diam memang tak cakap apa..tahan marah..sebab mulut aku ni akan jadi kurang ajar kalau aku marah..so, better aku diam..Allah nak uji puasa aku semalam..masuk2 jer lam keta aku nangis..bukan rambut ayun jer yang dia potong..rambut adik ammar pon same..alasan dia potong tak cantik sebab diaorg tak duduk diam mase gunting..dah tahu tak reti nak potong..jgn la duk potong..pesan je la kat kami suh potong rambut diaorg..nanti kami bawakla diaorg pi kedai potong rambut..hoho..memang betul2 menguji kesabaran aku semalam..nak kata apa2 dia orang tua..hormat masih ada..

Tapi aku sangat2 kecewa sebab mak aku sendiri walaupon suka gunting rambut cucu2 dia..tak pernah dia gunting tanpa tanya aku dulu..dia mesti tanya aku dulu kalau nak gunting..tu pon tanya dulu nak gunting cemane..ini mengalahkan mak aku..gunting tak ingat la..huhu..sedih2..mak mertua aku lagi la..dia tak pernah pon nak masuk campur..cuma dia pesan jela suh gunting rambut kalau rambut diaorg tu panjang sgt..huhu..

Tak pernah ada lam sejarah pengasuh kami potong rambut anak2 kami sesuka hati..redha je la bila tgk rambut anak2..en.hubby kata nak repair..tak tahu la boleh repair ke tak..:(

rambut ayun..

tengok apa dah jadi ngan rambut ayun..

macam anak siam dah!! huhu..

adik ammar..:(

rambut belakang adik ammar..

p/s: Apa korang rasa kalau korang berada di tempat aku bila jadi camni??


16 comments:

  1. sesukati je nak potong rambut anak org, cer rambut dia kite potong, marah x...

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..tu la psl..kalau potong cantik takpela..ni tidak..waa..:((

      Delete
  2. Ish ish..awat potong lagu nii... Macam kena tokak.. Gonjeng habih rambut..sian miyun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..sedih sgt2..aku baru je nak simpan balik rambut ayun..:(

      Delete
  3. dah kenapa dengan pengasuh tu.. takde rasa bersalah pun dah buat macam tu kat orang. ada jgk org macam ni eh.. sabar jelah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ntah la Chic Na...tu la..boleh lagi gelak2 bagitau kata potong rambut ayun senget2..sabo jela..

      Delete
  4. ya allahh.. awat jadi sampai lagu tu.. u sud confront her.. tanya nicely why.. sebab rupa potongan tu terlalu memalukan lah senang kata... not proper way.. u have a right dear.. kalau dibiarkan takut ada benda lain yg akan jadi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..hari ni kami dah pesan kat dia kalau nak potong rambut anak2 bagitau kami dulu..she said ok..we'll wait n see..kalau jadi jugak lepas ni..tak tahu nak cakap la..
      tu la..kami takut benda lain plak yang akan jadi..dia buat macam cucu dia sendiri..

      Delete
  5. sepatutnya pengasuh tak boleh la mcm tu.....
    mmg kena mintak izin parent dulu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan asha..ape2 pon memang kena mintak izin dulu..:(

      Delete
  6. Memang menguji kesabaran juga.He.

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu..memang kena tahan sabo byk2..

      Delete
  7. Laaa...tak pasal2 nak gunting rambut anak kita tu pehal
    mmg menguji sungguh
    tp itulah kang kita marah2 takot ntah hape2 dibuatkan anak kita
    sabau je la yek
    try la pesan elok2 kt dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang hobi dia gunting rambut kot..haha
      tu la..hari ni kami dah slowtalk ngan dia..harap2 lepas ni jangan jadi lagi..

      Delete
  8. ha..mestilah geram.. ptg semalam sy ambik anak sy.. tgok2 dia potong xgtau lak tu.. hodoh lak tu.. dhla sabtu ni nk g family day.. rasa nk sepak je muka pengasuh tu.. mmg sy ambik trus xckap apa sbb klu sy buka mulut mmg kurang ajar bunyinyer...

    ReplyDelete
  9. sy takut ada budak lain yg dia asuh skali duk main gunting kot.pastu takut sy kta dia cuai dia kta dia yg gunting.. potong hodoh tu satu hal.. xrespek kita sbg parent bebudak tu satu hal.. sy TAK PERNAH pesan dgn pengasuh tu pn "jaga cm anak sdiri la ye.." sbb sy nak dia ingat dia asuh anak saya.. TU ANAK AKU BKAN ANAK KAU.. GERAMNYERRRRRRRR...

    ReplyDelete

Feel free to comment or suggest..TQ :)