Thursday, July 24, 2014

Happy Birthday Adik Ammar!!

As salam...

Adik Ammar - 4 days
Adik Ammar - 2 years
Hari ini 24hb Julai 2014..genap 2 tahun usia si kecil adik Ammar...tak layak lagi dipanggil adik kecil kot..sebab dah besar..haha..SELAMAT HARI LAHIR sayang mama...Alhamdulillah...Allah bagi rezeki untuk adik Ammar sehingga dua tahun breastfeed ngan mama..Syukur sangat2..walaupon banyak dugaan dan cabaran sepanjang breastfeed adik Ammar..Alhamdulillah...berjaya jugak bf adik Ammar sorang ni..sekali lagi impian mama berjaya...Terima kasih Allah..


Kini dah dua tahun..adik Ammar pon dah semakin cerdik..cepat boleh jalan...dan cepat juga boleh cakap..mulut pon dah mula potpet potpet sekarang ni..jenuh mama melayan..selagi kita tak layan..selagi tu la dia duk panggil nama kita..haha..kalau kak Leesya sibuk bercerita time balik sekolah..adik Ammar pon macam tu juga..sibuk bercerita lepas balik umah pengasuh..tapi satu pon mama tak faham adik Ammar cite..campo Bahasa Jerman..manala mama nak faham dik ooii..haha...

Incident yang mama takleh lupa sejak adik Ammar dah pandai cakap ni..

Kejadian lepas mandi...dah sudah lap badan nak pakai pampers..tiba-tiba bunyi puuttt...

Adik Ammar : mama..alamak eyyookkk..

Mama : hahahaha...bukan eyookkk la..adik kentut jer..

Adik Ammar : ontott..

Hahahaha...terasa cam comel gila dia bercakap..(abaikan jika anda rasa tak comey..hihi..) sebagai ibu of coz kita rasa anak kita yang paling comey kan..

Adik Ammar lebih rapat ngan kak Leesya compare ngan abg Ayun..Dia lebih suka main ngan kakak..kalau ngan Ayun dia banyak gaduh jer..sebab dia suke buat apa yang Ayun tak suke buat..

contoh : Ayun duk kusyuk main game kat henset..tiba2 adik Ammar datang rampas henset dari Ayun...mana tak angin abg pon..marah la..lepas rampas barang abg terus lari konon suh ligan dia..sekali abg mai pukui terus..pastu bunyi la...waaaaaaa...mama....Ayunn uaattt....
Adik Ammar memang takleh tengok abg dia senang..ade jer dia nak kacau abang..haha..sekali sekala seronok tengok gelagat diaorg berdua ni..tapi kalau dah selalu sangat..memang kena marah la salah sorang..

Dia juga antara anak yang kuat makan tapi cikeding jer..time kita makan..time tu jugak dia nak makan..kadang-kadang nak makan pon kena menyorok dari dia..kalau tak dia pon sibuk nak jugak..adoyaaiii...makan kuat sungguh!! makan nasik 3,4 kali sehari pon takpe dia ni..pastu nenen pon banyak!! naik letih mama...kahkahkah...

Tengok gaya dia makan tu...memang kalau boleh sume nak sumbat masuk mulut!!


Muka tak puas hati tengok abang..
Orang makan pulut durian ngan durian..tapi dia makan pulut ngan kacang merah..kacang merah yang orang letak lam ABC tu...yang tu pon dia makan sampai tambah 3,4 kali..last2 aku cakap habis..risau makan banyak nanti kang muntah balik..


Muka happy dapat makan..
Mulut penuh bila makan !!
Kalau nak nenen jer..mesti mulut bising..
"mama...nak yaayee..."
(yaayee = nenen)
bahasa yang dia sendiri reka..hahaha...

Selain makan..dia juga amat gemar mandi...Ya Allah...walaupon baru 5 minit sudah mandi..kalau dia tengok orang masuk bilik air nak mandi..dia pon sibuk nak mandi jugak..kadang2 mama dia lari masuk bilik air senyap2..kalau tak dia ikut nak mandi jugak!! hahaha..

Dia antara anak yang paling susah nak pakai baju ngan seluar..kadang2 berpampers jer dia di umah..lain ngan abgnya Ayun..tak boleh kalau tak pakai baju..mesti berpeluh satu badan..melekit2..tapi adik Ammar tak..rileks jer dia tak pakai baju..kadang2 tido pon tak pakai baju..jenuh ligan kalau nak suh dia pakai baju..haiisshhh!!


Duk umah dia la anak yang paling aktif..panjat sana panjat sini..bukak itu bukak ini..punggah itu punggah ini..sepah itu sepah ini...tapi yang paling mama dia suka bila dia jumpa orang yang dia tak kenal..yang 1st time jumpa..mesti dia duk senyap tak cakap apa..tunduk malu jer sambil tangan duk menggentel satu sama lain...memang tak angkat muka dah...automatik dia jadik camtu bila jumpa orang yg dia tak kenal..time ni la mama paling suka pon..sebab dia duk diam...hahahaha...

Pastu orang tu pon puji la.." baiknya adik Ammar...duk diam jer.."

Haaa...pertama kali jumpa korang boleh la cakap camtu...2,3 kali jumpa korang mesti terkejut punya..sebab bila dia dah boleh memorize muka korang tu..secara automatik dia mula aktif...hahahaha...korang plak akan rasa nak luruh jantung..!!

Walau macammane pon perangai anak2..aku tetap sayang dan kasih ngan diaorg..kadang2 mama garang tu sorry la..memang mama ni garang sebenarnya..kahkahkah..

Model Altel
SELAMAT HARI LAHIR Adik Ammar..Semoga menjadi anak yang baik dan soleh..menjadi anak yang berjaya di dunia dan juga akhirat..berjasa kepada kedua ibubapa..guru, masyarakat dan negara...semoga anak mama sentiasa dirahmati dan dilindungi olehNya..melahirkan..menyusukan..dan menjaga kamu adalah satu anugerah yang terindah dalam hidup mama...Jadilah insan yang disukai dan diredhai Allah..mama sentiasa doakan yang terbaik untuk anak mama!! I luv u so much...tak terluah rasanya perasaan sayang mama pada kamu!! Priceless!!

P/s : nak celebrate ke tak birthday adik Ammar ni..celebrate kat umah je la kot..hihi..


18 comments:

  1. Happy birthday adik Ammar..
    Selagi belum ada adik besar mana pun tetap adiklah..
    Boleh celebrate masa balik kampung mesti meriah berganda....

    Sempena syawal yg akan tiba kakak nak ucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir & batin

    ReplyDelete
  2. Happy 2nd Birthday Ammar!!! Semoga membesarkan menjadi anak yg soleh yer.. Ammar sebaya dengan Emir..nanti boleh la kawan.. hehehe

    ReplyDelete
  3. happy birthday ammar. be a good boy ye. ammar sebaya juga dgn izzat. izzat birthday minggu depan, raya pertama :-)
    izzat pun suka mandi and izzat pun susah nak pakai kan baju. boleh perang kalau nak pakaikan izzat baju :-)

    ReplyDelete
  4. selamat hari jadi Ammar! moga membesar jadi anak yang soleh ye..

    ReplyDelete
  5. Selamat Hari Lahir buat Ammar.. moga sentiasa sihat dan kuat bersama keluarga tersayang..

    psstt: anak Ai yang no 2 pun masih panggil Adik.. walaupun dah berumur 7 tahun.. hehehe..

    ReplyDelete
  6. happy birthday ammar...!! comeynya muka..hehe be a good son ok...hehe

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah...membesar dgn sihat dan bijak....selamat hari lahir ammar hensem...moga jadi anak yg bijak, soleh dan sihat selalu....untung ammar dpt 2 tahun bf...berkt susu ibu tu bijak tu yeak heheehehehe....moga ammar membesar dgn sihat dan menjadi anak yg membanggakan mama n papa key....

    Salam Aidilfitri dari lieyalatif & co.

    Pohon maaf zahir dan batin….

    Moga syawal dirai meriah dan diberkati….

    Makan ketupat rendang tu ingat2 le kite heheheeheh

    ReplyDelete
  8. happy bday ammarr..smoga jadi anak yg soleh dan berbakti pada kedua ibu bapa ok..

    ReplyDelete
  9. hepi besday adik ammar...terasa cepat jek membesar anak2 ni kan
    semoga jadi anak soleh yekk

    Selamat hari raya buat awak sekeluarga, selamat balik kampung, hati2 yekk

    ReplyDelete
  10. saja mai singgah sini selamat menyambut ramadhan yang ke 26 semoga anda semua sihat sejahtera hendaknya ;-) datang dari Blog MiaLiana

    ReplyDelete
  11. salam singgah. alhamdulillah. didoakan permata hati anda panjang umur dan dikurniakan kesihatan yg berpanjangan ^_^

    ReplyDelete
  12. salam kenal.. singgah sini dr blog HT :)
    wahh dh besar ye anak.. selamat hari lahir buat ammar

    ReplyDelete
  13. Selamat Hari Lahir Ammar.. Semoga jadi anak yang soleh dan berguna kepada masyarakat dan agama.

    ReplyDelete
  14. ketupat rendang kueh bahulu,
    enak dimakan bersama keluarga,
    wahai teman wahai saudaraku,
    mari bermaafan dihari raya.

    #kosongkosong kalau ada yang terasa hati dengan komen ana ya..

    ReplyDelete
  15. selamat ulangtahun kelahiran buat Ammar.. moga membesar menjadi anak yang soleh dan baik :)

    ReplyDelete
  16. ala comelnya ammar... dah naik satu umur ya..

    ReplyDelete
  17. Selamat hari lahir ammar.. Mama blh kasi adik dah... Ehhhhh.. Haha

    ReplyDelete

Feel free to comment or suggest..TQ :)