Thursday, October 3, 2013

Jagariko from Japan

As salam..

Sepatutnya cite ni dah lama nak kena publish..tapi baru hari ni berkesempatan bercerita pasalnya..sebenarnya last week teman sekerja aku (budak jepun) balik Jepun utk apply visa..sebab dah kehabisan tempoh visa..so, dia kena balik Jepun dua minggu utk settlekan sume tu..

Aku pon gatai la pi mintak ngan dia kopok dari Jepun..Jagariko..kopok ni mmg aku duk gila makan mase study kat Jepun dulu..mmg makanan wajib ada la kat umah tu..haha..tak sangka plak dia setuju jer nak belikan utk aku..

Tapi bukan takat Jagariko jer yang dia belikan..siap ngan coklat macadamia ngan almond lagi dia belikan..hoho..aku plak tu yang dpt coklat paling banyak..jagariko tu tiga perisa yang dia belikan..lagi dua aku bagi kat dua org engineer..bagi diaorg rasa..hihi..

lam bekas hijau tu jagariko..yang lain coklat..
Sebenarnya mamat jepun ni tahu cakap bahasa melayu sikit2..tapi malangnya sume bahasa melayu yg tak baik diaorg ajarkan kat dia..bukan aku yg ajar ok..haha..dah la bahasa melayu loghat utara yang budak2 ni duk ajar dia..kesian mamat tu..ikut jer apa yg budak2 ni duk ajar dia..(aku tak ajar ok..aku tolong translate bagi jer..haha..)

Tengok bahasa yang dia guna...haha..
Lain2 perkataan yang selalu dia guna..

1. Saya penat
2. Saya mau pulang
3. Ampunkan saya
4. Terima kasih dan salam
5. Gila ka apa?
6. Hang toya
7. Hang gelong
8. Dalam hati ada taman
9. Sedap
10. Apa khabar?

Banyak lagi perkataan yang dia tahu..aku pon dah lupa..haha..



9 comments:

  1. nak yg coklat je tu.
    hehe cian member jepun tu.
    tak apa. yg penting boleh faham bahasa kita.

    ReplyDelete
  2. yum yum cekelat...sedapnye
    kite pon nk ckp jepun tergeliat ini kan budak tu ckp melayu
    tpkan misti comel bunyiknye kalau dia sebut kann hahaha

    ReplyDelete
  3. ahaha...
    teringin lak nak dengar dia cakap..
    mesti best je bunyi nya..

    ReplyDelete
  4. psst.. no fon kite dh email yek :))

    ReplyDelete
  5. nak cekelat tu.. dapnyeeee..... ;p

    ReplyDelete
  6. waaaa..rezeki akk.. terubat la rindu ngan jepun eh?? ehhh..haha

    ReplyDelete

Feel free to comment or suggest..TQ :)