Thursday, August 22, 2013

Tragedi kemalangan bas terburuk di negara kita

As salam..

Semalam kita dikejutkan dengan berita bas terjunam ke dalam gaung dari Genting Highlands..katanya ini antara kejadian yang terburuk berlaku di negara kita sebab dari 53 orang penumpang..seramai 37 orang penumpang yang terkorban..lagi 16 cuma cedera..angka terkorban yang agak tinggi..tu yg boleh kata terburuk berlaku di negara kita..

gambar dari google
Ada cerita dari mangsa yang mengatakan brek bas tak makan mase turun bukit tu..kalau ikut pada pandangan aku..mungkin takleh salahkan pemandu..sebab ade juga mangsa kata keadaan bas yang sememangnya sedia uzur..kalau bas yang dah uzur ni tau2 jela keadaan dia cemane kan..lagi2 ngan jalan kat Genting Highlands tu..

Aku ingat lagi mase balik Terengganu dari Kedah..naik bas ikut jalan Grik tu..jalan yg selekoh tajam pastu bukit tinggi plak..mmg agak menggerunkan..lagi2 bila pemandu bas bawak laju..rasa nak tercabut jantung..lagi risiko tinggi nak accident kalau keadaan bas pon macam hidup segan mati tamau..nak tido lam bas pon tak senang..aku rasa itu la last time aku naik bas balik Terengganu sebab takut..tambah2 plak byk kejadian bas accident..huhu..

Aku xleh nak bayangkan perasaan penumpang2 lam bas tu sebelum kejadian..mesti sgt takut dan cemas kan..aku yang baru naik bas yg agak sempurna ikut jalan Grik tu pon dah takut..apatah lagi diaorg jalan kat Genting Highlands yang bukit cerun..apepon..ucapan Takziah pada keluarga mangsa kejadian..harap diaorg dapat bersabar..

Moral of story?

Harap2 kerajaan boleh amik tindakan yang lebih lanjut..

1. Sediakan pengangkutan awam yang lebih sempurna..bagi la bas yang baru..bas yg dah uzur tu tayah la bagi guna lagi..bahayakan penumpang jer..
2. Baik pulih jalan ke Genting Highlands tu..aku tak tahu keadaan jalan dia cemane..tapi kalau kerajaan boleh sediakan jalan yang lebih sempurna rasanya takde risiko bas jatuh gaung..cth buat highway terus ke Genting Highlands..sebab Genting Highlands kan tempat tumpuan..
3. Pemandu yang lebih bertauliah..tayah la duk ligan trip sgt..huhu..

8 comments:

  1. mmg ngeri betol la.. takziah buat keluarga mangsa...

    ReplyDelete
  2. takziah buat mereka.mmg ngeri.hmmm~

    ReplyDelete
  3. zalam takziah utk family mangsa. dah takut nak naik bas genting. huhu..

    ReplyDelete
  4. jgn start jd musim dh la...kalau tak lepas buleh dengar xcident hehari...takziah kepada keluarga mangsa..byk bersabar

    ReplyDelete
  5. penah lalu kot gerik tu.. mmg gerun.. peh!

    ReplyDelete

Feel free to comment or suggest..TQ :)