Wednesday, June 4, 2014

Loghat kedah yang tak masuk akal!!

As salam..

Dah hampir sepuluh tahun aku menetap di Kedah..dan yang pastinya loghat cakap utagha pon dah makin pandai sikit2..walaupon kadang2 kena gelak jugak ngan en.hubby..haha..

Antara perkataan2 Loghat Kedah yang aku rasa takleh nak terima :-

1. Toyu - Kicap
    Masih ingat lagi mase awal2 duk Jitra, kedah..mase tu makan nasi ngan MIL dan family..terdengar MIL mintak "Ambik toyu sat! " aku yang mase tu tengah kunyah nasik rasa nak tersembur jap..dalam hati duk pikir..toyu tu apa?? ini bukan kali pertama aku denga..mase kat jepun mmg selalu dengar dan mmg aku duk sebut selalu..Toyu dalam bahasa Jepun adalah minyak gas..takkan MIL aku nak makan nasik ngan minyak gas..hahahaha...walaupon aku tak faham..aku diam jer..tengok2 en.hubby ambilkan botol kicap..hahahahaha...rasa nak pecah perut ketawa..(ketawa lam hati jela..) toyu tu kicap rupanyaa....

2. Roti - Biskut
    Orang2 tua kat kedah mmg panggil biskut tu roti kan? ingat lagi mase pantang anak pertama..MIL suruh aku makan roti..katanya roti ada atas meja..aku pon duk cari la mane dia roti atas meja..nak kata roti..plastik gardenia pon takde ni..haha...rupa2nya roti tu biskut..kahkahkah...tertipu rasanya aku...dan aku rasa memang takleh terima roti dipanggil biskut!

3. Gherek - Basikal
    Aku dah lupa bila aku denga perkataan ni..tapi yang pasti en.hubby yang sebut dulu..di mana dan bila aku dah lupa..tapi perkataan ni la yang paling best aku rasa basikal dipanggil Gherek!! haha...

4. Cabai - Lada
   Memang dah biasa dengar kan orang panggil cabai...tapi ini kisah cabai mak aku dan jiran umah lama..mase tu aku pantang anak ketiga..mak datang jaga utk seminggu..jiran sebelah umah rajin menanam..mak pon tego la dia..

Mak : cantiknya anak lada tu..
Jiran : mana ada anak lada makcik..
Mak : eh, tu bukan pokok lada ke?? sambil tangan point pada pokok cabai yang tumbuh cantik..
Jiran : tu bukan pokok lada la makcik..( tak puas hati jugak dia..haha)
Mak : eh, kalau bukan pokok lada..pokok apa?? ( heran dia..haha..)
Jiran : ooo...tu pokok cabai la makcik...
Mak : ooo....orang kedah panggil lada tu cabai ke? hahaha...
Jiran : hahahaha...lada orang kedah panggil lada hitam..cabai tu cili la makcik..

hahahaha...sampai sekarang jugak aku pon hairan..kenapa la lada tu dipanggil cabai..

5. Segan - Malas
   Kalau korang denga orang kedah kata "Penyegan la dia ni.." jangan salah sangka..penyegan tu sebenarnya pemalas..hahahaha...aku memula ingatkan penyegan tu pemalu orangnya..hampeh tul sangkaan aku meleset..penyegan tu pemalas rupanya..

6. Segak - Cantik
    Ini satu lagi aku rasa perkataan yang takleh nak terima..segak tu kan untuk kaum adam..kenapa la digunakan segak utk kaum hawa..selalu denga orang kedah kata..."Segaknya pengantin tu.." "Segaknya awek tu.." kahkahkah...memang takleh nak terima akal la..

Sebenarnya banyak lagi perkataan Kedah yang aku rasa tak masuk akal..tapi aku ingat yg ni aje..nanti lenkali share lagi..kalau korang nak tambah pon boleh...SILAKAN...





15 comments:

  1. ooo segan tu malas ye kak... hik hik hik... so jangan perasan positif kalau orang utagha sebuk segan... hik hik hik...

    ReplyDelete
  2. Tapi kakak suka dengar slang negeri-negeri luar dari Johor walau banyak yg kakak susah nak faham...

    ReplyDelete
  3. hehe..lagi satu yang pelik : coklat = gula-gula. pening bila ex-roomate tanya nak coklat HACKS ke?bila pulak HACKS ada keluarkan coklat.

    ReplyDelete
  4. toyu first time tau...yang laen semua dah tau...even loghat dia pelik2 tapi bahasa paling best Dik An rasa adalah bahasa utagha hehiks.

    ReplyDelete
  5. hehe..loghat utara memang kalakar..sy orang perak..loghat perak pon banyak jugak yg sy xtao..

    ReplyDelete
  6. akak org selangor kawin ngan org kedah.mmg dah tau la loghat depa ni.dulu2 selalu dok marah kt hubby bila pesan suh beli roti dibelinye biskut hehhehe.

    ReplyDelete
  7. haa tu la kan, biskut dipanggilnya roti.. masa mula2 dulu pelik gak rasa... tp dh lama, dah biasa.. :-)

    *kukus dlm microwave?.. xpastiu plak saya... microwave blh guna utk kukus ke ek.. bkn microwave yg kita guna mcm utk panaskan lauk tu ker... ke saya tak kenal microwave ni... hihi

    ReplyDelete
  8. kotak sorong = laci
    cucuq = kuih

    banyak lagi la yang kelakar2 kalau inagt..saya pun kawen dengan orang kedah..masa mula2 kawen dulu balik kedah tau angguk ja apa orang kata sebab tak paham depa cakap apa..la ni teror la sikit..heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa...cucuq pon yer jgk...mcm pelik jer kuih dipanggil cucuq..haha

      Delete
  9. roti tu kena eja spt sebutannya,kaori...ghoti...lebih dekat di hati...hikssss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa...betul2...ejaannya ghoti...haha..

      Delete
  10. hehehe.. teringat masa duk penang dulu.. tapi sekarang dah faham dah loghat utara sebab kawin ngan orang Kedah cuma tak reti nak sebut dengan betul jer..

    ReplyDelete
  11. lepas kawin loghat aku pun dah campur habis.. johor, kedah kelantan.. jawa pun masuk.. habis semua.. paling best dengar cakap segak tu makndak la.. hehehe..

    ReplyDelete
  12. Alahai.. Klakar betul la kak.. Tp tu la.. Xleh terima pun dh mmng sebati dgn ckp orng sna kn..

    ReplyDelete

Feel free to comment or suggest..TQ :)