Tuesday, April 30, 2013

cabaran di tempat kerja ibu yang breastfeeding

As salam..

aku selalu pumping kat klinik kalau time keje..every 3 hours aku akan naik atas utk pumping..awal2 dulu mase nurse ade dua org aku pumping kul 8.30, kul 11.30 dan 3.30..tgk pade keadaan aku kalau takde meeting..kalau petang tu ade meeting kul 3 aku akan awalkan sesi pumping..pastu sekarang nurse dah tinggal sorang..so, kalau diaorg join meeting diaorg akan kunci klinik so aku tak dpt la nak pumping..sekarang meeting pagi diaorg kul 8.30..so, terpaksa aku adjust sesi pumping aku..dari kul 8.30 adjust ke pukul 9 pagi..

rasa agak menyusahkan tapi aku sabar je..diaorg kasi aku pumping pon kiranya dah cukup bertuah..ade jugak aku terfikir cemane kalau time aku nak pump tu ade org yg guna katil kat klinik..akhirnya apa yang aku terfikir selama ni jadi jugak..aku amik inisiatif lain ngan pumping kat surau..kalau time pagi takpe sebab takde org pegi surau..tapi kalau kul 11 ke atas mmg ade org kat surau..takkan aku nak pumping kat sana kot..org tgk plak kita duk buat apa..haha..

aku kerja kilang..so, mmg kena duduk production..production area ngan klinik agak jauh..kena naik turun tangga jugak kalau nak ulang alik pumping..buang masa? penat?  mmg agak buang masa disitu..dan of course mmg penat..tapi aku kuatkan semangat jgk utk beri yg terbaik utk anak aku..hari ni aku naik macam biasa kul 11.30 utk pumping sesi kedua..sekali naik2 jer..ade org guna katil kat klinik..dia tak sihat so nurse kasi rehat kat klinik..aduuhhh..agak kecewa disitu..

nak pumping kat surau confirm ramai org time ni sebab time operator rehat..jap lagi kul 12 nurse nak pegi rehat dah..bincang2 ngan nurse sekali nurse bagi cadangan pumping kat bilik loker..changing room..kat loker room tu ade satu bahagian yg di tutup ngan langsir pada sape2 yg nak salin baju..tapi tempat tu ditutup ngan langsir jer..pastu ade kerusi jer..pikir punya pikir..last2 aku terima idea dia utk pumping kat situ sebab dah sakit sgt dah..terpaksa pump jgk..nurse punya tolong siap buat signboard utk aku yg sedang pumping..so, org takde la mai bukak langsir tu senang2..

kebetulan mase aku masuk tu nurse duk pikir pasal kaizen(improvement)..dia kena submit 2 kaizen yg berkaitan ngan tempat kerja..so, aku suh dia amik idea ni utk submit kaizen tu..buat space utk breastfeed mother..kat surau or changing room..mintak satu meja utk letak peralatan pumping..then kalau nak letak tisu sekali pon bagus gak..hehe..harap management site boleh consider idea tu..agak susah utk aku nak pumping kalau kena time mcm ni..kita nak cepat..ade keje lain jugak..takkan nak suh patient tunggu kat luar sekejap kot..dia dah la sakit kan..kesian plak kat dia..huhu..

aku harap sangat suggestion ni diaorg terima..takde la segan2 lagi nak ke klinik..kalau patient lelaki masuk segan gak la..nanti diaorg tanya plak kita duk buat apa kan..haha..kalau pump kat changing room tu takpela sebab kat loker perempuan..apepon aku berdoa semoga diaorg terbuka hati nak tolong ibu yang breastfeeding ni..moga Allah permudahkan..ameen..


1 comment:

  1. Spot on with this write-up, I truly feel this amazing site needs far more attention.

    I'll probably be returning to read more, thanks for the information!


    my blog: Tips Isteri Idaman

    ReplyDelete

Feel free to comment or suggest..TQ :)