Thursday, May 2, 2013

Pengalaman berpantang 2nd baby..

As salam..

Tergerak hati hari ni nak continue balik cerita yang tertangguh tempoh hari..cerita ni sambungan pada entry pengalaman bersalin 2nd baby hari tu cerita pengalaman bersalin..kali ni cerita pengalaman sepanjang tempoh berpantang..sebenarnya takde masalah sangat ketika pantang anak kedua ni..amirul..

Lepas balik dari hospital..hari ke-4 hubby dah balik ke Kedah..tinggal la kami anak beranak di kampung..amirul takde masalah ketika tempoh berpantang..kejenya tido jer..sampai nak kena kejut time menyusu..lam tempoh seminggu terawal aku susukan dia selang sejam sebab nak elakkan jaundice..mengikut apa yang aku tahu..tanda2 budak jaundice dia akan kerap tido..tak byk menyusu..asyik tido jer..so, tanda2 tu aku tgk ada pada amirul..aku plak berdarah O dan baby lelaki lebih risiko utk dapat jaundice..sebab tu minggu terawal tu aku kerapkan penyusuan susu ibu utk dia bagi elakkan jaundice..Alhamdulillah..memang berkesan..hari ke-5 pegi check kuning dia dah turun..nurse pon cakap tayah mai check dah..kuning mmg dah        turun byk..Alhamdulillah..aku memang tak bagi dia minum ape2 selain susu ibu..mak aku ade jgk bagi idea nak bagi air anggur hitam la..air sengkuang cina la..nak jemur kat panas matahari la..nak mandikan ngan daun inai..macam2..tapi aku tolak cara baik..dan aku cakap aku memang nak fully breastfeed dia..dan aku tahu susu ibu adalah ubat yang paling terbaik utk baby yg jaundice..Alhamdulillah..mak pon menyokong ape yang aku buat..dan ape yang aku buat tu menjadi..Alhamdulillah..

Habis dah jaundice dia..dia tetap tido jugak..haha..so, setiap 2 jam aku akan kejutkan dia utk menyusu..sampai nak kena cubit2 tapak kaki baru bangun..haha...baru aku teringat..mase aku pregnantkan dia aku banyak tido..dan memang suka tido..tak heranla bila dia dah kuar pon dia suka tido jugak..haha..lepas minum susu pon tido jugak..yang lawaknya lepas menyusu jer terus tido..memang takde kerenah langsung..org bising2 pon duk sembang tepi telinga dia tido jugak..mak aku selalu amik dia main2 tak kasi dia tido sangat..tgh hari jer lam kul 2 camtu mak akan main2 ngan dia..basahkan muka ngan kepala dia..tak kasi dia tido..agak2 lam kul 3,4 camtu baru kasi dia tido..bertuah tul anak..haha..bayangkan time nak mandikan dia pagi2 pon dia boleh tido..kena air pon dia buat tak tahu jer..pernah mak mandikan dia ngan air sejuk..dia tido jugak..hahahaha...mmg lawak la mirul ni..

Alhamdulillah..walaupon dia suka tido tapi takde masalah apa sepanjang berpantang..mak pon senang hati je jaga aku pantang..tak letih katanya..malam2 pon mirul terjaga utk menyusu jer..lepas menyusu terus tido..dia terjaga pon tak nangis..aku plak automatik jadi terjaga time dia bangun tu..malaikat kejutkan..hehe..

Nak tahu tak...start hari ke 4 lagi amirul tak pakai mitten..sebabnya akak dia aleesya amik buat main..bila pakai je kat tangan adik dia..dia mesti amik main..dia pakai pastu buat main gusti..last2 sume mitten adik dia jadi besar dan longgar..bila pakai je dia amik..last2 aku terus tak pakaikan kat mirul..senang cerita..haha..

Amirul lahir kecik jer..2.79kg..tapi berat selepas sebulan terus naik 4 kg..haha..gara2 mak dia susukan setiap 2 jam..tak pernah miss..lagipon dia minum banyak..seronok tgk dia minum..bayangkan dah la minum banyak..lepas minum terus tido..macammane berat tak naik banyak..haha..memang amirul bulat mase baby dulu..aku panggil dia si boolat..geram tgk!


1st day. - 2.79 kg


10th day - 3.2kg


3 month - 6 kg (gambar sebulan ngan 2 bulan takde..huhu..)


3 bulan nak masuk 4 bulan..-tak ingat bape kg dah..haha..

Amirul membesar bagai juara..seronok waktu breastfeed dia dulu..minum banyak!! susu pon bertambah2 la meriah..bayangkan satu sesi pump dah dapat 15oz..tiga kali pump terus dapat 45 oz..tu yg boleh ada anak susuan sorang tu..susu banyak sangat..setiap hari susu yang bekalkan kat pengasuh dia 20 oz..memang habis..tak pernah tak habis..kadang2 tak cukup pon..Alhamdulillah..memang nekad utk susukan dia sampai dua tahun mase tu..dan Alhamdulillah..Allah tunaikan hajat aku..aku berjaya susukan dia smpi dua tahun pon..tak sangka plak..anak pertama dulu tak berjaya sampai 2 tahun..tu yg kali ni nekad nak jugak sampai 2 tahun..hubby pon menyokong..Alhamdulillah..Bila kita niat utk mende baik Allah akan permudahkan..





2 comments:

  1. berisi betul amirul masa baby kan.. skang da kurus sikit da.. melasak je kot.. sama ngan damia masa pantang..agaknya anak no 2 mmg suka tido kot.. hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. skang dah kurus..mmg melasak kejenya..tido lambat bgn awal plk skang..huhu..ntah la..mmg camtu kot anak no2..haha..

      Delete

Feel free to comment or suggest..TQ :)