Monday, April 8, 2013

Journey to Hokkaido

Last week member tempat keje ajak makan kat luar..makan nasi daging kat stadium batu kawan..sedap jgk nasinya...cuma daging dia liat skit..tapi sup ngan nasi dia sedap..kami keluar bertiga..Misah, aku dan riduan...sambil2 makan sambil  borak2...sekali duk borak2 tu keluar la topik time belajar dulu..rupa2nya riduan tu dulu belajar kat hakodate, japan..universiti kat hakodate...hakodate tu lam hokkaido..aku pon ape lagi...waaaaahhhhhh~~ hakodate ka???

aku mmg sgt2 suke ngan tempat tu..very nice..mmg bagi 5 bintang utk hokkaido...pastu teringat balik la time belajar dulu aku pernah pegi binbo ryoukou (travel orang miskin) ke sana..haha...mmg sgt best..takleh lupa sampai sekarang..pegi dulu kami bertiga..aku, ijan dan zai..pegi mase bulan 9 sbb time tu hokkaido takde salji..kalu pegi time lain mmg sejuk tahap kritikal..kebetulan plak kami summer break..kami pegi lam seminggu jgk..plan pon seminggu awal dari tu..tempah bilik pon murah gila la..nama pon binbo ryoukou..haha..pastu kami beli 80kippu (80tiket)..tiket ni boleh pakai selama seminggu naik train pegi mane2 pon..kami search tempat2 menarik..pastu list down siap2 cemane nak pegi ke tempat tu..naik train apa..dari eki(stesen) mane ke eki mane..mmg adventure dan best gile la..

kami ke hokkaido naik kapal..boleh dikatakan besar jgk..8000yen(rm240)..tapi kapal ni tak naik dari tokyo..naik dari Ooarai eki..sampai situ baru naik kapal..first time plak tu naik kapal..haha..mmg jakun skit la kami bertiga..bawak beg galas belakang..bawak baju pon tak byk..just cukup2 jer..lagipon kat sane tak berpeluh langsung..pakaila baju tu 2,3 hari pon..haha.

kami naik kapal pukul 11 mlm tak silap aku..tapi yg pasti dah lewat malam la..kami sempat tgk sunrise dan sunset kat atas kapal..makan berhari jgk duk atas kapal..haha..tapi mmg seronok..yela pegi tempat orang kan..sape tak seronok...boleh merasa jgkla tidur atas kapal..sampai ke tomakomai eki kami kena naik train plak utk ke sapporo..agak jauh gakla nak sampai tu..perasaan ade jgk takut2 skit tapi sbbkan pegi ramai takde la rasa cuak sgt..lagipon lam jepun tu jgk..sampai ke sapporo dah malam..kami terus ke umah youth house(umah murah jer..) sewa utk satu malam..aku dah lupa berapa sewa dia..rasanya lam 1000 yen utk satu mlm..tido dulu kat sapporo..

pagi esoknya pagi2 lagi kami dah kuar..kedai apa sume tutup lagi..jalan pon lengang jer..macam bandar yang lama dah ditinggalkan..haha...kami keluar awal2 pagi bukan sbb apa..sbb nak naik train ke lavender park kat naka furano..haha..dari sapporo kami naik train ke takikawa eki, pastu furano eki, lepas tu baru sampai naka furano...tempat yang mmg terpencil..ekinya pon kecik jer..pastu sunyi sepi plak tu..tak ramai org..kami sampai pon tak tahu nak tuju ke mana...jalan je ikut kaki orang kata..sambil2 mencari tempat lavender park tomita farm..

akhirnya kami jgk farm tu..mmg sangat2 best dan cantik...Allahuakbar..SubhanAllah..Allah maha Besar..mmg tempat tersangat cantik..dengan aturan bunga2 lavender...hohoho...kami amik gamba tak benti..tapi cuaca agak mendung hari tu..hujan gerimis..so, gambar pon kelam skit..maklumlah time tu pakai kamera murah jer..hahaha.

kami sempat merasa icecream honeydew oren kat sana..mmg terasa betul2 keasliannya...huhuu...sampai hari ni duk teringat lagi...mmg sgt best!! satu hari jgk kami duk kat lavender park tu...boleh dikatakan besar jgkla tempat tu...

esoknya kami ke tempat menarik yang lain plak..kali ni ke tepi pantai..shakotan misaki..kami sbnrnye plan nak ke tempat yg boleh nampak Rusia tu..tapi rupanya kami silap tempat..kat lain rupanya..haha..tapi walaupon kami silap tempat..tetap puas hati sebab pantai dia sgt2 cantik..dari sapporo naik train ke Otaru eki, pastu Yoiichi..dari Yoiichi tu kami naik bas ke irika..tempat tu mmg jauh..hari ni plak kena ngan panas terik..hohohoho...agak mencabar jgkla..haha..sampai ke irika kami jalan kaki..kali ni mmg betul2 letih sbb kena naik bukit..mula2 pegi tempat salah..patutla kami tgk mcm tak menarik jer tempat tu..tapi tetap amik gamba jgk..haha...lepas tu kami jalan lagi ke depan...barula kami jumpa tempat yg di tuju tu...mmg sgt2 cantik...walaupon penat naik bukit..jalan kaki..hoho..tapi bagi aku sgt berbaloi sbb serius tempat tu mmg cantik..

balik dari irika kami pusing2 dulu bandar otaru..tgk suasa na bandar di waktu malam..naik train dari otaru ke sapporo..dari sapporo terus ke hakodate..romantic city!! bandar yg sangat cantik...tenang..sesuai utk sape2 yg couple..haha..sampai ke hakodate kami terus ke onuma kouen..tempat utk beriadah..kami sewa basikal pusing satu taman..tak larat nak jalan kaki sbb luas jgk tempat tu..

dari taman tu kami pusing balik ke hakodate..pusing2 bandar hakodate sambil2 cari tempat makan ketam beso..mmg best..satu kaki ketam jer rm60..hoho..tapi puas hati makan sbb kaki ketam tu sgt besar!!

kami pusing hakodate sampaila malam..malam tu kami naik cable car ke hakodate yama..waktu malam mmg cantik tu tempat tu sbb bandar hakodate bentuk dia sangat cantik..dan penuh ngan cahaya lampu waktu malam..Allahuakbar!! mmg takleh nak lupa tempat tu..

Hakodate - Romantic city~

Atas bukit hakodate ni jgk kami celebrate besday kawan kami yg join sekali tu..ijan..ermm...lama dah tak jumpa dia..rindu ngan kengkawan..huhu...habis dah journey aku ke hokkaido..mmg amat bermakna bagi aku..lagi2 time tu pegi bimbou ryokou..(bajet travel) hahaaha...maklumla student lagi time tu..jya~ koko made desu!

1. eh eh..rindunya... tapi tahun ni tak layak pi hokkaido..

1. huhu..tu la..tk layak jgk ni..takpe..kita plan lain..hehe..

2. bestnye.. masuk dalam list tempat yang wajib dilawat...insyaAllah..:)

1. mmg sgt best! nanti nak plan pi lagi..kali ni bawak bg art plak..haha

Feel free to comment or suggest..TQ :)